Gårdagens träning

Igår satsade jag på att lära Goa gå rakt ut på djupet i uppletanderutan. Hittills har hon fått söka fritt och det har gått bra. Men nu vill jag styra henne, så vi inte missar något i ytterkanter. Dom första fyra skicken gick suveränt bra, rakt och långt ut. Det sista skicket blev svårt, men jag envisades med att göra om hela tiden. Goa har stort tålamod och satsade på att förstå och till sist lyckades vi. Självklart jobbade jag med en massa positiv energi varje gång jag kallat tillbaka henne.
.
Jag försöker få henne att tycka att tungapporten är rolig, vilket inte är det lättaste. Men hon fick variera vilken apport som skulle hämtas, så träningen blev ganska lyckad.
.
Så var det framåtsändandet som är ett svårt moment. Glädjande i den inlärningen är att hon förstått att hon skall sakta farten nu. Men det är långt kvar till färdigt moment utan hjälper. Men vi är en bit på väg.


Kommentarer
Maria

Testat att leka o kampa med tungapporten?

Gjorde det med Bexter, funkade bra!

2010-11-12 @ 15:06:17
Suzanne

Tack för tipset!! det ska jag testa!!!

2010-11-12 @ 17:43:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skogsvråns kennel

Goa, en golden retriever från jaktlinjer

RSS 2.0